Satsun kanssa heitettiin 3pv leiriturnee Etelä-Suomeen. Perjantaina matkattiin Jessicalle treenaamaan ja sieltä valmennusrenkaan leirille Loviisaan. Kiitokset Jessica, Christa ja Satsu (+kaikki leiriläiset) hauskoista treeneistä ja viikonlopusta. Tulipahan taas paljon mietittävää! Pulmu on ollut ihan sippi 2pv, tais olla pienelle aika rankka retki. Muistiinpanoja Jonten luennolta ja omista treeneistä:

---------------------------------------------------

Valmennusrenkaan leiri 7-8.5.2011/ Jontte: 

TOKO

=Koiran käyttäytymisen kontrollointia

-Tilanteen opettaminen on suhteellisen helppoa. Rutiinit arkielämässä; uloslähtö yms.  Koira oppii tosi nopeasti. Liikkeen opettaminen kestää n. 10min, että saadaan koira ymmärtämään mitä pitää tehdä. Jos koira osaa perusliikkeet sitten ei tarvitse kuin opettaa ”näin tehdään joka kerta”.

PENNULLE:

- Opetaan ensin ”ei”, sillä pystyy kontrolloimaan ja pysäyttämään koiran= asettaa rajat. Mahdollisuus saada koira tottelemaan. ”Ei” ei ole inttämistä: ensimmäinen kerta tulee niin kovaa, että seuraavalla kerralla mielikuva kiellon vahvuudesta on niin vahva, ettei tarvitse voimakeinoja.

-Kentällä ensimmäiseksi: muiden ihmisen luo ei mennä, ei haistella eikä puuhailla omiaan.

-Jonten mielestä koiran ei tarvitse ”tykätä” muista ihmisistä, sen pitää vain haluta työskennellä ja tehdä asioita ohjaajan kanssa. Jos  koiralla on käsitys, että muita ihmisiä kuuluu moikkailla, stressi nousee aina ihmisjoukossa koska koira luulee että kaikkia pitää tervehtiä. Kotona eriasia, vieraat saavat olla sosiaalisia koiran kanssa.

-Sama koskee toisia koiria; kentällä ei moikkailla kavereita, kotona voi olla muiden kanssa. Koira on laumaeläin ja sudetkaan eivät mene mielistelemään vieraisiin laumoihin.

-Seuraavaksi tarjotaan haistelua, pissailua - sekin ”ei”

        ->Kun koira rupeaa tarjoamaan kontaktia ohjaajaa kohtaan: se palkitaan siitä. ”Kilpailijat” on poistettu kontrolloimalla ja koira on siirretty sosiaaliseen käyttäytymiseen. Silloin koiran kanssa pystyy kommunikoimaan.

4 VIETTI ”LOKEROA”: 

1.     SOSIAALINEN KÄYTTÄYTYMINEN

2.     SAALIS

3.     RUOKA

4.     LISÄÄNTYMINEN 

Mihin lokeroon koira halutaan missäkin tilanteessa? Mitä kentällä stimuloidaan? 

-Saalis ja ruoka yleisimmin stimuloidut. 

-Ruoalla stimuloidessa koira ajattelee vain ruokaa, saaliilla vain jahtia. Sosiaalisen ”lokeron” stimulointi olisi tärkeintä. KOIRAN TULISI HALUTA OLLA SOSIAALINEN OHJAAJAA KOHTAAN! 

- Kun palkataan saaliilla, koira vaihtelee ”lokerosta” toiseen: ensin tehdään yhdessä (sosiaalinen), palkataan lelulla (saalis) ja taas siirrytään tekemään asioita sosiaaliseen lokeroon. Kaikille koirille vaihto ei ole niin helppoa. 

- Jahdissa korkea stressi-> kestää aikansa ennen kuin koira vaihtaa käyttäytymistä sosiaaliseen lokeroon. Sama voi tapahtua ahneella koiralla ruoan kanssa. Korkeassa stressissä koira ei pysty kommunikoimaan ohjaajan kanssa. 

- Koirat todella erilaisia, jopa saman pentueen sisällä. Usein koiraa ei tarvitse opettaa jahtaamaan tai juoksemaan, sosiaalisen käyttäytymisen vahvistaminen kaikesta tärkeintä. Jokainen koira osaa myös syödä, treeneissä sitä ei opeteta etsimään ruokaa. 

- Mieti mitä stimuloit kun heität palloa? Ristiriita: palloa heittämällä koira nousee usein korkeaan stressiin, ei pysty kommunikoimaan ohjaajan kanssa koska haluaa vain saalistaa ja omistajalla olisi pyrkimys kommunikoida koiran kanssa. 

- EVLssä n. 14 käskyä, jotka helppo opettaa. Opetetaan koiralle niin, että asiat tehdään aina kunnolla! Mm. tänne on tänne aina, seisominen ja seisahtuminen eri asia. Tähän laitettava paljon energiaa! Jos koiraa kutsuu esim. selin, suurin osa koirista ei tule koska kaava erilainen (ohjaaja ei ole kääntyneenä koiraa kohden). Kun koiralle on opetettu käskyt kunnolla, häiriöllä ja ympäristöllä ei merkitystä. 

- Useat ihmiset ovat rajoittuneita kun menevät treenaamaan koiraa. Ohjaaja miettii liikaa miten treenaaminen on hauskaa koiran mielestä. Meille on tärkeää, että koiralla ”WAU!” fiilis. Enemmin pitäisi ajatella, mitä haluaa koiralle opettaa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että TOKO ei olisi hauskaa. Jos ohjaaja saa koiran tekemään, mitä haluaa, tottakai ohjaaja on iloinen -> koira on iloinen. Kuten koulussa, joskus oppinen ei ole niin hauskaa, mutta kun osaa niin tekeminen on hauskaa. 

- Ongelmia tulee aina. Niitä kannattaa provosoida esille mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, koska pennulle on helpompi opettaa mitä ei saa tehdä kuin aikuiselle koiralle. Sitten ongelmien ratkaisut ovat takana ja voidaan pitää vain hauskaa. (Häiriötreeniä jo pennulle!) 

- Ongelmat tulevat yleensä siinä vaiheessa kun koira osaa liikkeitä. Koira alkaa testaamaan ohjaajaa ja siitä tulee välinpitämätön. Koiralla hyvä itseluottamus, se osaa asioita ja alkaa testaamaan. Ohjaajan tehtävä kertoa ”ohhoh, ei tehdä näin”. Usein ohjaaja saa kuitenkin hepulin ja alkaa opettamaan asiaa uudelleen. (Pulmu soveltaa jo tätä tehtävissä mitä se jo osaa) 

-JOHDONMUKAISUUS!!! Joskus koira saa olla pöydällä ja hypätä autosta ilman lupaa, mutta silloin jos sanotaan, että ei niin silloin ei olla/tehdä. Jos asiaan ei jaksa/pysty puuttumaan, silloin sitä ei ”nähdä”. Ohjaajan oltava ehdoton sanomisissaan, muun aikaa koira saa elää vapaasti. 

- Roduissa eroja, kaikkien kanssa pystyy tekemään tokoa ja kaikilla omat ongelmansa. Ohjaajan pitää tuntea koiransa ja osata lukea sitä -> käyttää sen vahvuuksia ja vahvistaa heikkoja lenkkejä oikeassa suhteessa. STIMULOIDAAN OIKEITA ASIOITA! 

- Pennulle opetetaan ”temput” houkuttelun kautta ja nopeasti odotetaan tarjoamista. Ruokitaan ”luovuutta”, ei kielletä väärästä vaan käsky uudestaan. Oikeasta asiasta koiralle sosiaalinen palkka ”WAU!”. Koiralle tulee tulle, että on mm. kiva istua. Pallo vasta ihan lopussa, jolloin se saa ”levätä” leikkimällä. Tällöin koira sosiaalisessa lokerossa ja voima menee tekemiseen, fokusoidaan vaan tehtävää. 

- Jos koira vahvasti sosiaalisessa lokerossa, eikä jää liikaa jahtiin kiinni, sille voi esim. heittää enemmän palloa ja se on ok. 

- Jos koira ei keskity tekemiseen ja ”väsyy”, ohjaajat usein alkavat houkuttelemaan ja koiraa palkitaan silloin slorvimisesta. 

- Älä keskity treenaamaan mm. nopeasti istahtamista vaan sitä, että koira haluaa istua. Kun koiralla on korkea motivaatio-> tekee asioita nopeasti. Jos mm. koiralle heitetään palloa istumisesta, koira valmistautuu pallon perään juoksuun ja istuu sitkeästi. Fokus väärässä kohteessa, ei varsinaisessa tekemisessä. 

- Ongelmat eivät ole usein monimutkaisia, mutta niiden ratkaiseminen voi viedä aikaa. Ohjaajan täytyy ymmärtää todellinen syy ongelmiin. 

- Kaikki koirat haluavat tehdä oikein ja olla taitavia. 

-MM kisat eivät ole palkkaamisen maailmanmestaruudet vaan Tottelevaisuuden MM-kisat. Toko ei ole nopeuskilpailu. Taito ja vauhti balanssissa. 

JOHTAJUUS: 

- Koiramaailmassa usein negatiivinen leima, business maailmassa positiivinen asia.

- Johtajuus ja dominanssi eri asia. Dominanssi ei luo hyvää johtajuutta. Poikkeus; jos konflikti, ohjaajan on käytettävä dominanssia.

- Hyvä johtajuus= turvallisuus, koira luottaa ohjaajaan.

- Mustavalkoisuus: ole selkeä koiralle!

- Miten koiran saa haluamaan yhdessä tekemistä? Ihmiselle helppo selittää, ”saat 2000t e kun juokset tuonne ja teet”-> motivaatio suuri. Pakottamalla vaikeampaa.

- Onko ohjaaja hyvä maksaja vai oikeasti hyvä johtaja? Koira tekee vain palkan vuoksi tai oikeasti haluaa tehdä asioita ohjaajan kanssa.

- Hyvä johtaja: hyvä kommunikaatio koiran ja ohjaajan välillä; joskus pitää dominoida ja joskus ”maksaa”, keskustelun pitää toimia ja molemmat osapuolet voivat hyvin. Koira haluaa työskennellä ohjaajan kanssa, luottamus molemminpuolista.

- Koirat taas erilaisia: toisille voi maksaa kokoajan, toisia joutuu dominoimaan (rankkaa).

TREENAAMINEN 

- Stretsaaminen; joskus testaa 45min seuruuta, 200 noutoa (ilman palkkaa). Kestävyyttä, testataan koiran rajoja. Väsyy?? Vrt koira jaksaa hyvin hakea keppiä metsässä 200kert tai juosta treenin päätteeksi pallon perässä. 

- Paketti voi hajota (hajoaa kaikilla) treeneissä joku pv; kova koira tekee mitä lystää ja pehmeän on paha olla kun ei tiedä miten ratkaisisi asioita. Kokeneella koiralla paljon käyttäytymismalleja mitä soveltaa. 

PULMUN TREENEISTÄ: 

- Signaaliherkkä; mietin meniskö reissutreenit usein mönkään kun itse jännitän ja sählään + Pulmu rauhoittelee mua yms.?

- Hyvä itsetunto (Pulmulla siis :))

- Haluaa tehdä töitä ohjaajan kanssa

- Vahvempi kuin luulen. Häiriötreenissä vahva koira häipyy pehmeää enemmän… Kesti painetta ja palautetta kuitenkin hyvin, paremmin kuin luulen. Eli tätäkin voi vaatia! Poistui auton alle n. 10x ja teki mitä Jontte käski, mutta viimein alkoi kuuntelemaan minua, kommunikoiman minun kanssa ulkopuolisesta paineesta huolimatta ja istui häiriössä.

- Vaihtoi hyvin jahdista sosiaaliseen (tässä treenissä ainakin); mm. Hyppy-hyppy-hyppy-istu. Mutta sitä on vahvistettava, koska jää asioihin myös ”kiinni”. Lenkillä jahtilokerossa kun odottaa juoksemaan pääsyä, saatava sosiaaliseen ennen kuin vapautetaan. Voima tai aika; eli koiralle joko kerrotaan ”tämä peli ei vetele” tai odotetaan kun rentoutuu ja vaihtaa lokeroa.

- Pulmu ei halua kamppailla ohjaajan kanssa.

- Olen fokusoinut energiaa ehkä vähän liiaksi nyt leikkimisen/ taistelun vahvistamiseen kun sosiaalista lokeroa pitäisi ruokkia kaikista eniten.

- Jään liikaa nykertämään houkutteluasteelle; anna Pulmulle tilaa ja mahdollisuus tarjota ja miettiä asioita.

- Älä kierrä ongelmia vaan mene kohti niitä ja huomauta jos P ei käyttäydy kunnolla. Mm treenissä näykkiminen, vinkuminen ja mekkalointi muutenkin. Jos pelkään jo treenin alussa, että Pulmu ei haluakkaan tehdä kunnolla ja alkaa ehkä puuhastella omiaan, menee treeni pieleen jo siinä kohden. Älä valmistaudu houkuttelemaan heti kentälle mennessä!

- Mieti, mitkä liikkeet ja liikkeen osat toimivat palkkana. esim. nouto, hyppy istuminen ja siitä pomppua mua vasten. Ruoki näitä ja nosta kehun merkitystä.

- Heti alusta ei voi vaatia ”tsup-tsap” suoritusta - nopeasti jokapaikkaan. Anna Pulmun ensin hoksata! Ei voi juosta täysiä jos ei edes tiedä minne on menossa.

- Älä häslää, minä siis. Kontrolloi koiraa, Pulmun ei tarvitse antaa tehdä ihan kaikkea mitä se tarjoaa/ haluaa tehdä (treeneissäkään).

- Liikkeistä mietintään: tunnarin heittelyä-palautus käteen ja viimeiseksi heitto vieraiden sekaan (vaihto saaliista haisteluun). Kapulan heittelyä+ palautus käteen- pureskelu, heittely (Pulmu) ja kaartelu haastamista sosiaaliseen kamppailuun? Älä huomioi väärää käyttäytymistä.